Frölundas nya logotyp är presenterat.
Och fansen är lyriska.
”Äntligen ett ordentligt klubbmärke”‚ skriver en supporter.
Det har varit många turer kring Frölundas nya klubbmärke. Sedan beslutet kom att man väljer att ta bort den klassiska indianen från klubbmärket och matchtröjorna så har klubben till och med hunnit presentera ett nytt klubbmärke.
Nya klubbmärket
Men kritiken mot det var så kraftigt och hårt att klubben valde att backa, och i stället fick klubbens medlemmar tre klubbmärken att välja mellan, och i går så togs det viktiga beslutet på ett möte som kallats för medlemmar.
Totalt deltog 141 medlemmar i röstningen, och det blev väldigt jämnt mellan två av förslagen. Klubbmärket som vann fick 71 röster – bara tre fler än förslag nummer ett, som var framtaget av en supporter.
– Att det blev så jämnt var överraskande och bägge förslagen hade fungerat. Och jag tror att alla som var med på mötet kände att den demokratiska processen sköttes på rätt sätt, säger Frölundas ordförande Mats Grauers till klubbens hemsida.
Hyllas stort
Frölundas nya klubbmärke komer att användas först till nästa säsong – alltså den som går från 2022 till 2023 – men klart är att medlemmarna tycks nöjda. På sociala medier hyllas loggan, och sättet hur det togs fram, stort.
”Ett mycket bra val! Äntligen ett ordentligt klubbmärke (igen)”, skriver en supporter.
En del supportrar hade dock gärna hellre sett förslag nummer ett – det som togs fram av en supporter – men överlag var stämningen god på sociala medier kring lagets supportrar.
”Det blir toppenbra, detta. Det blir kanon och kommer växa fram starkt”, skriver ett fan.
”Fan vad den har växt på mig!”, skriver en annan.
”Vad jag ser fram emot mest inför nästa säsong? Att få använda frasen ”Kämpa för skölden!” Äntligen!”.
Även andra supportrar kommenterar:
”Grattis! Ett bra val även om det inte är upp till någon annan än er själva”.