Flera längdnationer sliter ekonomiskt.
I norska VG vädjar nu veteraner och stjärnor om förändring.
– Det känns som en utdöende sport, säger sprintstjärnan Lucas Chanavat.
Trond Nystad är en välkänd profil inom längdskidorna. Han har varit landslagstränare frö Norge, Schweiz, USA och Österrike, och borde således ha ganska bra koll på vad han pratar om. Och han är inte alls nöjd med utvecklingen för sporten under de senaste åren. Allt fler länder sliter ekonomiskt, och det är svårt med återväxten av åkare.
Kräver nu förändring
Särskilt i de traditionellt mindre skidnationerna, som Storbritannien, Slovakien och Italien. NU kräver Nystad förändring, och ber längdskidorna att titta på skidskyttet, som tagit enorma kliv under de senaste åren – både ekonomiskt och intressemässigt.
– Det internationella skidskytteförbundet har gjort ett väldigt bra jobb med TV-avtalen, och tar ansvar för att små nationer ska få stöd. Skidskyttet har kommit mycket längre än vad längdskidorna har gjort, säger Nystad till VG.
I Norge har man märkt hur intresset för de allra största längdstjärnorna minskat i konkurrens med andra idrotter. Samtidigt är exempelvis Storbritannien mitt i en ekonomisk kris i sitt längdlandslag. Lucas Chanavat, från Frankrike, är en av världens främsta sprintåkare, och märker av vad som är på väg att hända.
– Nu känns längd som en utdöende sport. Vi kämpar i flera länder. Det är en komplex fråga, men vi måste se efter lösningar för det är ett måste att hitta svaren, säger han.
”Vi måste ta det på allvar”
Alla tycks överens om att någonting behöver hända – men åsikterna kring hur längdsporten ska räddas går isär. Johannes Kläbo, den kanske störste stjärnan av alla inom sporten, har tidigare sagt att man borde ta efter cyklingen, och tävla i sponsrade stall – och för sina länder på mästerskap.
– Det är mycket som man kan ta ifrån cykeln. Det är åtminstone något att diskutera mellan nationerna för att hitta lösningar, säger Lucas Chanavat.
Även Andrew Musgrave, stjärna i Storbritanniens landslag, menar att något behöver hända, och han märker stor skillnad i intresset från bara några år.
– Det verkar som att intresset är mindre än för något år sedan. Det är aldrig ett bra tecken att tittarsiffror faller, det måste vi ta på allvar. Vi måste erbjuda en produkt som folk ser på.