Det har riktats hård kritik mot hockeyns SM-slutspel.
Nu ger sig en ny SHL-klubb in i diskussionen och vill förändra upplägget.
– Vi tycker inte att det är hållbart, säger Luleås klubbdirektör Stefan Enbom till NSD.
SM-slutspelet är i full gång och fyra klubbar är kvar i uppgörelsen om årets Le Mat-pokal. Växjö, Skellefteå AIK, Frölunda och Örebro jagar nu den åtråvärda trofén och titeln som Sveriges bästa hockeylag 2023.
SM-slutspelet
Men vid sidan av isen riktas även hård kritik mot hela SM-slutspelet och hur upplägget ser ut just nu. Där man spelar varannan match hemma och borta, till skillnad mot hur både NHL och HockeyAllsvenskan gör med dubbla hemmamatcher och dubbla bortamatcher på raken de fyra första matcherna av en slutspelsserie.
Artikeln fortsätter efter bilden.
Skånelaget Rögle reagerade starkt när man åkte ut mot norrländska Skellefteå i kvartsfinalen efter sex matcher. Där klubbdirektören Daniel Koch var högst kritisk till slutspelsupplägget och nu ger sig en ny klubb in i debatten.
Kritik mot SHL
Luleå fick nyligen lämna SM-slutspelet i kvartsfinalen efter sju matcher mot Växjö Lakers. Nu vädrar klubbdirektören Stefan Enbom sitt missnöje mot upplägget i slutspelet och hur oerhört kostsamt det är för klubben med alla resor runt om i Sverige.
– Det blev knappt något över varken för Växjö eller oss på grund av att det är oerhört dyrt att nyttja charterflyg, säger Enbom till lokaltidningen NSD.
Artikeln fortsätter efter bilden.
Luleåchefen meddelar att snittkostnaden för en chartrad flygresa landar på runt en halv miljon kronor och eftersom matcherna spelas varannan dag blir det både stressigt och dyrt att boka flygresorna.
Vill nu förändra
Nu vill klubben göra precis som Rögle och ändra upplägget till det som NHL och HockeyAllsvenskan använder sig av med hemma, hemma, borta, borta, hemma, borta, hemma.
– Vi har 100 procent samma uppfattning som de (Rögle) har. Vi tycker inte att det är hållbart miljömässigt att hålla på med en chartercirkus. Dessutom blir det ofantligt dyrt. Historiskt har slutspelen alltid varit vårt sätt att göra ett bra ekonomiskt resultat. Men om man, som det är nu, ska betala en halv miljon för att åka charterflyg så blir det inte många kronor över, säger Enbom i intervjun.
Om SHL ändrar upplägget i SM-slutspelet skulle det få betydligt lägre kostnader för alla lagen.
– De blir väsentlig lägre. Då kan vi förmodligen också åka reguljärt i högre grad. Det är miljonbesparingar i ett slutspel för klubben, säger klubbdirektören till tidningen.
Den här frågan kommer att tas upp för diskussion inför kommande SHL-säsongen och Luleå hoppas nu kunna få med sig majoriteten av klubbarna i svenska högstaserien.
Håller du med om den här kritiken? Dela artikeln och säg din åsikt!