Truls Möregårdhs nya stora succé efter OS-bragden – så har hans liv förändrats: ”Inte många som…”

Truls Möregårdh lämnade Paris med två OS-silver i somras.
Nu har hans liv förändrats drastiskt på fler sätt än ett.

– Det är inte så många efter OS som har fått en sådan rejäl ökning, säger han till DN.

Efter sina dubbla OS-silver fick Truls Möregårdh, 22, hela Sverige att prata om pingis igen. Folk fick flashbacks från när Jan-Ove Waldner, Jörgen Persson och Mikael Appelgren briljerade ihop på 80- och 90-talet. Tack vare sitt unika och häftiga namn och sina otroliga prestationer har Truls på kort tid blivit en av Sveriges mest populära idrottare.

Truls succé på sociala medier

Faktum är att Truls Möregårdh är en av de svenska idrottare som fått flest nya följare på sociala medier sedan mästerskapet. Hans följarskara på Instagram ökade med 190 procent efter OS, från 72 400 följare till 210 000. Inför OS var han på plats 15 över svenska OS-idrottare med flest Instagram-följare – nu är han på plats fem. Endast slagen av ”Mondo” Duplantis, Sarah Sjöström, Ludvig Åberg och Peder Fredricsson.

– Jag känner mig väl inte som en ”influencer” direkt men det är klart, jag har ju fått jättemycket följare och når ut till väldigt mycket människor nu. Det är inte så många efter OS som har fått en sådan rejäl ökning, säger han till Dagens Nyheter.

LÄS MER: Truls Möregårdh avslöjar sanningen om kinesiska OS-stjärnorna – rivalernas hårda ord som säger allt: ”Ibland låter de ledsna”

DN: Vilken är den största positiva överraskningen med det?

– Det blir roligare att lägga ut inlägg och ”content”, tycker jag. Det blir ju fler människor som ser det. Och självklart att många människor skriver fina grejer till en, undrar massa saker och kollar på pingis igen.

Pappan hjälper honom

Efter succén i OS är det inte bara följarna som hittat till hans sociala medier-kanaler. Truls berättar att det är flera företag som hör av sig för att göra samarbeten med honom. Hans pappa hjälper honom att hitta relevanta betalda samarbeten och har kontakt med olika personer och företag.

– Ja, såklart. Det blir mycket exponering av ens eget varumärke under OS och det var någonting jag aldrig hade kunnat tänka mig innan jag åkte dit. Betalda samarbeten sker ju ofta genom sociala medier och det har jag inte kunnat göra lika mycket innan eftersom jag inte haft så många följare, säger han.

LÄS MER: OS-hjälten Truls Möregårdh avslöjar sin udda hobby – det lägger han prispengarna på: ”Jag gillar att…”

Grattis, Truls! Tack vare dina underbara prestationer har du nu beundrare i hela världen. Hemma i Sverige har du väckt intresset för pingis igen.

Tack för att du prenumererar!
Något gick fel. Vänligen försök igen senare.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev