Sveriges bästa längdskidåkare med Frida Karlsson i spetsen är med i lanseringen av en ny social medieplattform.
Appen låter fans ta del av stjärnornas liv bakom kulisserna. Idrottarna tar del av annonsintäkterna.
”Jag tycker om att dela min resa på ett mer personligt sätt. Om jag kan inspirera unga att våga satsa på sina drömmar eller bara hitta glädjen i längdskidåkning, så känns det fantastiskt”, säger Frida Karlsson i ett pressmeddelande.
Den tidigare landslagsåkaren Anna Dyvik arbetar med den nya plattformen Wimt. Hon beskriver appen som ett sätt för fansen att komma närmare idrottarna.
Ny intäktskälla
– Det är en social medieplattform för sport, där en del av annonsintäkterna går till idrottarna. På det sättet skapar vi en helt ny intäktskälla för idrottarna, samtidigt som de kommer närmare sina fans. Innehållet är ofiltrerat, personligt och genuint, säger Dyvik.
GUIDE: Allt du behöver veta om skid-VM 2025: Schema och tv-tider för alla lopp
På appens förhandsvisning kunde man bland annat se Ebba Anderssons sambo Gustaf Berglund steka pannkakor i kalsongerna, Linn Svahn äta bara ris till lunch under Tour de Ski och Johanna Hagström valla skidor utomhus.
Annonsintäkterna delas upp procentuellt mellan idrottarna beroende på hur mycket de lägger ut. Flera företag har redan varit intresserade av att annonsera i appen.
– Många klubbar och idrottare är intresserade och tror att Wimt är en bra idé. Samtidigt har det också varit många stora företag som velat vara med och annonsera initialt, exempelvis Ica och Lyko, säger Dyvik.
”Gemensam räckvidd”
Dyvik förklarar att appens upplägg innebär att de stora åkarna kan hjälpa de yngre och mindre etablerade åkarna med sin räckvidd.
– Det är ett problem att finansiera sin satsning som yngre och mindre etablerad åkare. På Wimt kan åkarna hjälpa varandra att bygga upp en gemensam räckvidd. Drar Frida Karlsson in mycket folk till appen så kommer de även se andra åkares inlägg i samma flöde. Vilket gör att även de andra åkarna kan ta del av annonsintäkterna, säger Dyvik.
LÄS MER: Nya bilderna på Ingemar Stenmark och dottern Iza förbluffar
Hur ska ni kunna konkurrera med stora etablerade plattformar som Instagram och X?
– Det är en stor utmaning att få till en beteendeförändring. Men finns det intressant innehåll på appen tror vi att folk kommer vilja hänga där. Åkarna själva känns otroligt taggade. Det finns ju en tydlig motivation att publicera mycket innehåll, säger Dyvik.
”En utmaning”
Eva Ossiansson, expert på sociala medier, tror att konkurrensen med etablerade plattformar kan bli en utmaning, men hon är ändå positiv till idén.
– Det är i regel en utmaning att skapa nya plattformar med ett relativt ”smalt innehåll”. Att kunna följa idrottares liv och ta del av händelser kan dock vara intressant och det finns absolut ett intresse av att få känna sig delaktig som ”fan”. Att skapa en specifik app för detta kan fungera för en riktad målgrupp med ett starkt intresse, säger Ossiansson, varumärkesdoktor på Göteborgs universitet.
LÄS MER: Stina Nilssons nya bild får folk att rasa på grund av beteendet
Ishockeyklubben Brynäs IF är också en del av appens lansering. Tanken är att fler klubbar och sporter ska ansluta.
Appen lanseras i dag.
Vad tycker du om den här nya idén? Dela artikeln och säg din åsikt!