Skidförbundet slår tillbaka mot SVT – efter framtidsbeskedet

.

Världscupen i längdskidor och alpint går över till Viasat.
Då tror SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson att skidsporten ”riskerar att tappa i marknadsintäkter” – någonting som förbundet nu slår tillbaka mot.
– Jag är övertygad om att det inte kommer att hända, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör på svenska skidförbundet, till Expressen.

Efter många, många år så tappar SVT världscupen i längdskidor och alpint.

Från 2021 och fem år framåt så kommer de folkkära tävlingarna hållas av Nent Group i Viasats fria- och betalkanaler samt på streamingtjänsten Viaplay.

”Självklart en tråkig nyhet”

Beskedet slog ned som en bomb och många svenska skidsupportrar fruktade att det betydde döden för det omåttligt populära programmet ”Vinterstudion”, som varit ett givet inslag i mångas vinterhelger.

– Vi kommer ta oss an det här med engagemang och ödmjukhet. Vi vet vilket arv det är, sa sportchefen Per Nunstedt.

SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson säger i en intervju med Expressen att det var en hård smäll att förlora rättigheterna.

– Självklart var det en tråkig nyhet för redaktionen eftersom vintersport är en sådan stor del av vår verksamhet och så betydelsefullt för våra tittare, säger hon.

Hon menar även att förloraren i det långa loppet kommer bli längdsporten och förbundet.

Kritiken från SVT

Enligt Edlund Jönsson så minskar tv-tittandet när det lämnar SVT, med OS som främsta exempel, och det i sin tur leder till minskade intäkter.

– Jag tror också att det finns en stor risk att skidsporterna tappar i marknadsintäkter om färre ser tv-sändningarna men det är ju en fråga för svenska skidförbundet att hantera, säger hon till tidningen.

Svaret från förbundet

Det är dock någonting som Ola Strömberg, förbundsdirektör på svenska skidförbundet, slår tillbaka mot.

– Jag tror att de som köper rättigheterna kommer se till att det är väldigt bra tittarsiffror, bra spridning av rättigheterna på alla olika sorters plattformar. ”Vinterstudion” har gjort ett fantastiskt bra jobb, men jag tror att Nent kommer ta det till nästa steg, säger han.

Han menar även att utvecklingen gått så pass långt att intäkterna snarare kommer att öka.

– Vi har definitivt inte tömt ut alla möjligheter i dagsläget och vi är inte heller helt beroende på om man syns i ”Vinterstudion” eller inte, även om vi ska ha respekt för att de gjort ett jättebra jobb. Det finns mycket annat som gör att folk vill associera sig med oss, inte bara att de får en logga som syns i ”Vinterstudion”, säger Ola Strömberg.

Dela för att säga vad du tycker om det här!