Cristiano Ronaldo har verkligen varit en jättesnackis under fotbolls-EM.
Nu kan portugisiske storstjärnan bestraffas av Uefa efter ett olämpligt agerande.
”Det är olagligt och spelaren borde straffas”, skriver Ricardo Fort på X.
Det har varit en hel del snack om och kring Cristiano Ronaldo under fotbolls-EM 2024 i Tyskland. 39-åringen är ett av turneringens största affischnamn men efter en säsong i Saudiarabien har storformen skadats rejält.
Ronaldo i EM
Ronaldo har inte alls kunnat leverera för Portugal och är hittills mållös med bara en assist på sitt statistikkonto. Trots att den portugisiske storstjärnan startar varje match och roffar åt sig både frisparkar och straffar.
Artikeln fortsätter efter bilden.
Senaste matchen mot Slovenien i åttondelsfinalen nådde kritiken mot Ronaldo sin kulmen när han brände en straffspark i förlängningen och brast ut i tårar. Nu kommer nästa bakslag för Cristiano Ronaldo som riskerar att straffas av Uefa.
Kan nu straffas
Ronaldo anklagas för att gjort smygreklam under EM efter att företaget Whoop lagt ut en bild, se den här nedanför, på sociala medier dagen efter Portugals straffseger i åttondelsfinalen.
”När du är Cristiano Ronaldo finns det inga rädslor i fotboll. Se hur ’CR7’ gick in i ett ’flow state’ och gick ner i puls precis innan han skapade ett momentum mot Slovenien. Vi ses i kvartsfinalen, Portugal!”, skriver företaget på X tillsammans med en graf över Ronaldos hjärtfrekvens.
Artikeln fortsätter efter bilden.
39-åringen spelade matchen med en pulsklocka på armen, visserligen övertejpad, men har nu hamnat i blåsväder.
”Den här grafen har cirkulerat i dag. Cristiano och Whoop inkräktar på marknadsföring för EM 2024. Det är olagligt och både spelaren och företaget borde straffas med böter”, skriver Ricardo Fort på X, se bilden här nedanför.
Fort är sponsor- och marknadsexpert och har tidigare jobbat för både Coca-Cola och Visa. Han menar att det är olagligt för företag att associera sig med mästerskapet om man inte är en officiell sponsor, vilket Whoop inte alls är.
”Ronaldo är investerare i företaget och de använder honom tydligt i evenemangets kontext. Den här reklamen skulle inte existera utan evenemanget. Jag är ingen jurist, men det är möjligt att det finns rättsliga grunder”, skriver Fort i sin utläggning.
Vad tycker du om Cristiano Ronaldos insats under EM? Dela artikeln och säg din åsikt!