Sanningen om Eric Cantonas klassiska reklamfilm för Stryktipset

Det är en av de mest kända reklamfilmerna i svensk tv.
Nu avslöjas sanningen om Eric Cantonas reklamfilm för Stryktipset.
Och hur mycket Manchester Uniteds storstjärna fick för sin tv-insats.

Vi känner alla igen scenen. Det är svartvitt, Eric Cantona lägger upp på bollen på straffpunkten och flippar upp kragen på karaktäristiskt vis – i dag är det svensk tv-historia.

Övertalade Cantona

Det var 1996 som Tipstjänst fick den storslagna idén att locka till sig en av Premier Leagues största stjärnor för att spela in en reklamfilm för populära Stryktipset, se den här nedanför. En rekordbudget investerades i projektet och uppdraget hamnade i knät hos Ture Ågren.

Han vände sig till den största klubben Manchester United, via en av deras jurister fick han kontaktuppgifter till en äldre brorson till storstjärnan Cantona.
”Han var väldigt trevlig och även om det blev många och långa diskussioner om pris och innehåll så var det tydligt att Eric gillade idén, produkten och tanken. Avtalet passerade säkert fram och tillbaka hundra gånger – jag hade förhandlat med Floyd Patterson tidigare och det var en barnlek jämfört detta. Till slut kommer vi överens om en ersättning på cirka 1,2 miljoner kronor, som jag minns. Säkert ett rekord vid tiden”, berättar Ågren om förhandlingarna i den nysläppta boken ”1X2 – Stryktipset och resan mot 13 rätt” av författarna Daniel Björklund och David Stark (Pug Förlag).

Blev ”starstruck”

Det blev dock lite problem när Manchester United inte tillät inspelning på Old Trafford. Utan istället fick det svenska tv-teamet och fransmannen filma allt på Burnleys hemmaplan Turf Moor som låg en och en halv mil utanför Manchester.

LÄS MER: Här är anledningen till att det är just 13 matcher på Stryktipset

Det svenska teamet blev sedan rejält ”starstruck” när man mötte upp Eric Cantona inför inspelningen.
”Där satt Cantona i moderiktig blårandig tröja, log och tog i hand samtidigt som han på franskengelska sa: ’Hello maestro’. ’Maestro! Man var ju skapligt stolt. Sen visade det sig att han kallade alla i vårt team för maestro'”, berättar Mikael Friberg som var en av hjärnorna bakom reklamfilmen i boken.

Stryktipsets reklam

Manchester United-stjärnan var sedan oväntat skicklig när han satte sitt manus prickfritt under inspelningen.
”Hello! So you like to bet on English soccer. Let me give you some advice. When United plays at home… One. When Manchester United plays away… Two. The X:s? Leave them to the other teams. How do I know? Because I know. It is my job to know. Wuuuaaaw (vrål till målvakten). Remember – luck has nothing to do with it”, blev de berömda orden som miljontals svenskar fick höra.

LÄS MER: Glenn Hyséns favoritlag i England är egentligen INTE Liverpool

Men vad många inte vet är att Cantona lyckades skjuta sönder en kamera som användes för det berömda skottet i slutet av reklamfilmen, se den här nedanför. Skådespelarinsatsen för Stryktipset satte inte bara ett djupt avtryck hos svenska folket utan blev ett kärt minne för fransmannen också.
”Tipstjänsts Leif Andersson hade med sig en väska med Stryktipsprodukter – tröjor, pennor, kepsar – som Cantona glatt tog emot. Och en kupong som han faktiskt fyllde i. Han var bättre på att spela fotboll än att spela på fotboll, kan vi avslöja”, skriver Björklund och Stark i boken om Stryktipsets historia.
”I samband med en supercupfinal i Monaco besöker journalisten Patrick Ekwall en bar i hamnen och vem sitter där om inte Cantona med ’Tipset – mer än bara tur’ på tröjan”.

Kommer du ihåg den här gamla reklamfilmen? Dela artikeln och visa andra!

Se videon: