Matchfixning har skakat svensk fotboll de senaste åren.
Nu vill tränarprofilen Richard Ohlqvist att fotbollsstjärnor ska ta sig en ordentlig funderare kring spelreklam.
– Det är ett missbruk, säger han.
Att personer vill påverka utfallet i fotbollsmatcher har blivit allt mer förekommande i Sverige. Det mest uppmärksammade fallet var när AIK:s målvakt Kenny Stamatopoulos erbjöds en stor summa pengar för att lägga sig i rivalmötet mot IFK Göteborg.
Uppmanar stjärnorna
Stamatopoulos valde i stället att berätta om händelsen för AIK:s klubbledning som senare skickade in en polisanmälan. Det gav effekt och i november 2019 dömdes förövaren för mutbrott: den före detta AIK-spelaren Dickson Etuhu.
Richard Ohlqvist är inte det mest välkända tränarnamnet i fotbolls-Sverige. Ohlqvist var däremot med och grundade Malmö FF:s fotbollsakademi och fostrat landslagsspelare som Oscar Lewicki, Mattias Svanberg och Anel Ahmedhodzic. Nu vill tränarprofilen att fotbollsstjärnor ska ta ett steg tillbaka gällande spelreklam.
I SVT:s serie Kvarnbyfallet berättar Ohlqvist att han sett hur spelandet om pengar kring fotbollen har brett ut sig, och att spelreklam borde jämföras med alkoholreklam.
– Jag skulle vilja att de stora aktörerna och det stora stjärnorna funderar på sin medverkandet i detta. Vi gör inte så ofta reklam för alkohol i Sverige, men vi gör reklam för spelandet, säger han.
”Missbruk som missbruk”
– Men det är ju missbruk som missbruk, det ena är ju förmodligen lika farligt som det andra. Jag skulle vilja att de som når ut till den breda massan funderar kring sin medverkan i detta. Det ska inte bara vi på gräsrotsnivån som ska ha den moraliska kompassen, utan alla kan ha det.
SVT har gjort en stor dokumentärserie om division 3-laget Kvarnby IK. Laget radade upp storförluster 2019 och målvakten blev huvudperson i en matchfixningsutredning.
LÄS MER: Zlatan Ibrahimovics oväntade utspel efter målsuccén – ställer krav på Milan: ”Nu är det dags att…”