Bara 90 sekunders studio visades under halvtid i Sveriges EM-rysare mot Polen.
Nu slår TV4 tillbaka mot kritiken.
– Det finns inget annat tillfälle, säger TV4:s kommunikationsansvarige Ludvig Ternstedt till Expressen.
Miljontals svenskar satt bänkade för att se den avgörande gruppspelsmatchen mellan Sverige och Polen, som skulle bestämma Blågults fortsatta öde i turneringen. Vid vinst skulle Sverige vinna gruppen, oavgjort skulle räcka till en andraplats – och vid förlust skulle det bli en tredjeplats och världsettan Belgien i åttondelsfinal.
Enorma kritiken
Det blev precis så dramatiskt som många hade föreställt sig, då Sverige avgjorde matchen på tilläggstid i den andra halvleken för att vinna med 3-2. I halvlek var dock ställningen bara 1-0 till Janne Anderssons manskap, men de som hade hoppats på att höra experternas analyser i TV4, om de första 45 minuterna, fick bli besvikna.
När det blev halvtidsvila valde nämligen TV-kanalen att köra enbart 90 sekunders studiosnack – och resten reklam. Under de 90 sekunderna så var det dessutom bara programledaren Lasse Granqvist som pratade, och han hänvisade till C More om man ville höra vad experterna hade att säga. Det möttes av enorm kritik av tv-tittarna, och så har temat varit kring just TV4 under hela mästerskapet.
”Finns bara ett tillfälle”
Nu svarar dock TV4 på kritiken och menar att man inte har några oändliga möjligheter och val när det gäller reklamen.
– Om man till exempel jämför med en hockeymatch där det finns fler pauser så finns det i fotbollssammanhang bara ett tillfälle för oss under matchen att få in reklamtid. Och vi vill ju självklart inte bryta matchen. All fotbollstid, när de spelar, där ska det givetvis inte vara någon reklam, säger Ludvig Ternstedt till Expressen.
Han menar dock att han förstår kritiken som framförts.
– Men det är klart att jag kan förstå att det finns tittare, som vanligtvis inte kollar på så mycket fotboll, reagerar om de jämför med SVT:s sändningar. Det blir ju en kontrast.
På C More så sänds alla matcher och studios helt utan reklamavbrott. Där visas även Sveriges match mot Ukraina i åttondelsfinalen, på tisdagskvällen.