Det har varit ett enormt diskuterat ämne.
Nu meddelar Frölunda att man överger sin klassiska logga.
”Att byta logotyp blir ingen lätt process och inget föreningen heller tar lätt på”, skriver klubben.
Under 2020 har flera av världens största idrottsföreningar gjort stora förändringar för sitt varumärke. I NFL har bland annat Washington Redskins meddelat att man byter namn och logotyp, då namnet ansetts vara nedsättande för den amerikanska ursprungsbefolkningen.
Stor kritik
Det har även lett till stor kritik mot Frölunda, som sedan 1995 haft en just indian som logotyp. Klubben meddelade under sommaren att man genomför en ”konsekvensanalys” innan ett beslut, och under året har debatten varit stor.
Bland annat så har lagkaptenen Joel Lundqvist gått ut till logotypens försvar.
– För mig står indianen för nåt positivt. För kämpaglöd och för att strida – med indianen. Det är verkligen positivt laddat. Jag tycker att det har varit ett starkt varumärke, vi har haft framgångar i det – och för mig är en indian en krigare, nån som går på jakt. En hårding. Jag tycker att det har varit ett passande namn att ha, sa han.
Byter nu
Men nu meddelar Frölunda att man tagit beslut om att gå vidare från den klassiska logotypen.
”Att byta logotyp blir ingen lätt process och inget föreningen heller tar lätt på. Styrkan i det kommande förändringsarbetet är att föreningens varumärke, värdegrund och själ inte vilar i en symbol. Frölunda HC är så mycket mer och större än så och det skall föreningen använda sig av i processen. Tillsammans med supportrar och partners kommer föreningen att hitta rätt väg framåt”, skriver man.
Frölunda har alltså haft logotypen sedan 1995, men kommer att byta till säsongen 2021/2022.
”Styrelsen inser att det här beskedet väcker känslor, men vilar samtidigt tryggt i att beslutet är en investering i framtiden – kom ihåg att Frölunda HC haft fyra klubbmärken sedan föreningen bildades 1944”, skriver man.
LÄS MER: Lagkaptenen Joel Lundqvists utspel – efter heta debatten om Frölunda: ”Det är ett passande namn”