Frölundas plan var att byta klubbmärke till nästa säsong.
Men nu kommer ännu en vändning för SHL-laget.
”Det är bättre att det blir rätt än att det går fort”, skriver klubben i ett pressmeddelande och meddelar att bytet blir till säsongen 2022/23 istället.
Det har varit en lång och utdragen debatt senaste året hur Frölunda ska göra med sitt omdebatterade klubbmärke med en ”indian”. Vid ett styrelsemöte i juni 2020 tog klubben beslutet att starta en utredning om hela sitt varumärke, efter en hel del kritik mot loggan på tröjorna.
Frölunda-besked
Kritiken kom efter att flera amerikanska lag valt att byta namn och loggor efter en uppmärksammad debatt om nedvärderande nidbilder mot amerikanska urbefolkningen. I september 2020 var Frölundas utredning klar och ett beslut fattades att ta bort ”indianen” i klubbens varumärke.
– Det här beslutet som styrelsen har tagit är nog ett av de svåraste beslut som vi har tagit någonsin. Det är både känslor, ekonomi och annat inblandat. Vi i Frölunda har alltid föreningens bästa för ögonen och det är vår uppgift att alltid ha det, sa ordföranden Mats Grauers i ett officiellt uttalande då.
Planen blev att Frölunda skulle ta fram en ny logo till säsongsstarten 2021/22. Men nu kommer ännu en vändning i den här utdragna processen.
Den nya planen
SHL-klubben meddelar att man tvingas gå ifrån ursprungsplanen och ett nytt klubbmärke vänts bli klart till säsongen 2022/23 istället.
”Vid arbetets start visste alla inblandade att uppdraget var både intressant och svårt. Dessutom fanns en bortre tidsgräns, sista datum för beställning av material och utrustning för den kommande säsongen, som styrde när den nya logotypen/klubbmärket behövde vara klar. Trots många goda förslag har inte processen nått hela vägen och därför har Frölunda HC:s styrelse beslutat att skjuta upp bytet av logotyp/klubbmärke till säsongsstarten 2022/2023”, skriver Göteborgsklubben i ett pressmeddelande.
Enligt Frölunda är det coronapandemin som ställer till det och gör att klubbmärket försenas med ytterligare en säsong.
”Ett byte av logotype/klubbmärke får självklart ekonomiska konsekvenser vilket fanns med i planeringen. Pandemin har dessutom påverkat samhället och Frölunda under en längre tidsperiod än vad någon förutsåg. Våra partners, säsongskortsinnehavare och personal gör och har gjort stora uppoffringar för att föreningen skall kunna möta kommande säsonger med ordnad ekonomi. Styrelsen väger in även detta faktum i beslutet att förlänga tidsplanen. Frölunda HC väljer därför att ta ett steg tillbaka med motiveringen: Det är bättre att det blir rätt än att det går fort.”
Vad tycker ni om Frölundas beslut? Dela artikeln och berätta mer!