HockeyAllsvenskan förändrar inför nya säsongen.
I dag blev det klart med ny logga och grafisk profil.
– För oss i ligan är logotypen en del i den nya HockeyAllsvenskan med än mer fokus på publiken, säger säger Gabriel Monidelle, kommersiell chef på HockeyAllsvenskan, i ett pressmeddelande.
I dag blev det officiellt att HockeyAllsvenskan förändras inför den nya säsongen. Ligan har nu presenterat en ny grafisk profil och helt ny logga.
Helt ny logotyp
Det här blir HockeyAllsvenskans tredje logga sedan starten av ligan.
– För oss i ligan är logotypen en del i den nya HockeyAllsvenskan med än mer fokus på publiken, våra klubbars utveckling och inte minst våra utökade partnersamarbeten. Som en hållbar liga ser vi med tillförsikt fram mot kommande säsonger och kommande publikfester i våra arenor, säger Gabriel Monidelle, kommersiell chef på HockeyAllsvenskan, i ett pressmeddelande.
Men den nya logotyp delar verkligen supportar runt om i hockey-Sverige. Där vissa tycker att den är snygg och modern medan andra ser den som hiskelig.
”Riktigt ful”, är en kommentar på Twitter.
”Jag gillar det här”, är en annan åsikt i sociala medier.
”Det tar en stund innan man fattar vad fasen den ska föreställa”, säger en tredje tyckare.
”Vinterkväll”
Så här säger den grafiska designern Alexander Norrthon-Westerlund själv om sitt verk.
– Vid framtagandet av HockeyAllsvenskans nya logotyp var syftet att samla sådant som känns centralt och är generellt vedertaget när man tänker HockeyAllsvenskan. Detta för att skapa en hög igenkänningsfaktor och samtidigt skapa klara och tydliga former som fungerar i samtliga tryck och digitala format samt som gör sig bra både på mediakuberna i arenorna och på kavajslagen, säger designern i pressmeddelandet och fortsätter att beskriva sitt motiv.
– HockeyAllsvenskans akronymer ”HA” är i logotypens centrum och bildar ett monogram med två hockeyklubbor i varsin riktning. Detta ackompanjeras av en uppåtriktad pil i A:ets mitt för att visa de HockeyAllsvenska klubbarnas riktning och nedanför har en puck placerats för att skapa en känsla av match. Logotypens grafiska element är i vit färg med ljusa kontrasterande skuggor och har placerats på en mörkblå sköld som likt de ljusa inslagen går i två toner. Färgvalet föll på vitt och mörkblått för att skapa en klubbneutralt intryck som samtidigt känns institutionellt, tidlöst och vinterkvällsaktigt, precis som HockeyAllsvenskan.
HockeyAllsvenskan är mycket nöjda med sin nya logga. Och förhoppningen är att den ska bli väl mottagen av svenska hockeyfans.
– Vi på HockeyAllsvenskan är mycket glada att Alexander tog sig an uppgiften. När vi bestämde oss för att ta fram en ny logotyp var Alexander förstavalet. Han har en erkänt stilren känsla, kan sport och hockey samt är mycket duktig på att få fram rätt känsla som landar bra hos både publik och partners, säger kommersiella chefen Gabriel Monidelle.
Fler reaktioner på Twitter:
LÄS MER: Stora vändningen: Supertalangen fortfarande utan kontrakt – kan nu återvända(!) till SHL-toppklubben