Värvningarna har strömmat in till SHL.
Men många klubbar han även bett om pengar från fansen – vilket nu kritiseras av Niklas Wikegård.
– Swishkampanjer känns division 1-mässigt, säger C More-experten.
Det har varit ett speciellt år inom svensk hockey. När coronaviruset bröt ut under våren så avslutades SHL-säsongen innan slutspelet ens hann börja.
Flera klassvärvningar
Samtidigt kom beskedet att inget guld delas ut, och att inga lag åker ur från, eller går upp till ligan. Det har inneburit stora ekonomiska smällar för klubbarna, och budgetarbetet har dessutom försvårats kraftigt av det oklara publikläget under kommande säsong.
Trots detta så har klubbarna öst in högklassiga värvningar. Tittar man på klubbarnas transferjobb är det nämligen svårt att se att klubbarna kämpat ekonomiskt, och i stort sett alla lag i den högsta serien har förstärkt stort.
Wikegårds kritik
En del klubbar har samtidigt bett sina fans om pengar, via så kallade swishkampanjer, vilket nu kritiseras av Niklas Wikegård.
– Jag är kluven till det där. På ett sätt visar fansen sin passion. Men det känns oprofessionellt av klubbarna, att man gör något som man egentligen inte har råd med. Och då vädjar man om pengar. Det är väl framför allt Brynäs och Leksand som har ägnat sig åt det här, säger Wikegård till Expressen.
C More-experten kallar det hela ”så jävla kortsiktigt”.
– Jag önskar att man hade en ekonomi i föreningen från början som gjorde det möjligt att ta in de här spelarna, säger han och fortsätter:
– Även om jag förstår att fansen tycker att de hjälper till. Jag skulle önska att man hittade något annat för fansen att känna sig delaktiga i, bidra med pengar till något som är en mer långsiktig investering.
Dela för att berätta vad du tycker om det här!