Kenny Bräck är en av Sveriges största inom motorsport.
Efter en fin karriär började han jobba för formelbil-tillverkaren McLaren.
Men Bräck avslöjar för Värmlands Folkblad att han nu har sagt upp sig.
Med sina segrar i Indycar-mästerskapet 1998 och i Indy 500 1999 är Kenny Bräck en av de absolut största någonsin inom svensk motorsport. Efter karriären har han valt att undvika rampljuset, men vi kommer alltid minnas hans gärningar.
Livet efter
Bräck blev i och med segern 1999 den första svensk att vinna Indy 500, och det dröjde 23 år innan en svensk vann tävlingen igen (Marcus Ericsson 2022). Kenny tävlade utöver i Indy Racing League också i CART (Champ Car World Series) och International Race of Champions.
Artikeln fortsätter efter bilden.
2003 var Bräck med om en svår krasch på Texas Motor Speedway. Han behövde föras till sjukhuset där läkarna kunde konstatera svåra skador, samt blodpropp. Den dåvarande 37-åringen överlevde till allas glädje, och han kunde till och med göra comeback till racingen.
Efter karriären har Kenny bland annat varit med i SVT:s ”Mästarnas Mästare” och programlett intervjuserien ”Kenny & Vänner” i TV4.
Bräcks livsförändring
Sen 2009 har Bräck utgått från London i England, och har på senare år pendlat mellan storstaden och Värmland, där han har ett sommarhus. I åtta år har 57-åringen jobbat som testförare för formelbil-tillverkaren McLaren. Men det avslöjar Kenny nu att han sagt upp sig ifrån.
– Det var en attitydfråga. Ibland kommer man inte överens. Men jag vill inte gå in i detalj på exakt vad som hände och vad som utlöste att jag sa upp mig, säger han till Värmlands Folkblad.
Artikeln fortsätter efter bilden.
Jobbet på McLaren har inneburit att provköra sportbilar, förfina och optimera köregenskaperna på bilar, hjälpa unga och lovande förare, samt att ta fram bilar för banracing till miljardärer.
– Leksaker för rika med F1-motorer. V10:or. Men de får inte köras i tävlingar, säger Bräck om modellerna som kostar över 30 miljoner till lokaltidningen, innan han fortsätter:
– Ser du en McLaren på gatan i Stockholm har jag utvecklat den. Det tar ett par år att ta fram en ny modell.