När ikonen Håkan Carlqvist fick en galen idé i garaget – och chockade alla åskådare i sitt livs första tävling

Håkan Carlqvist är en av våra allra största.
Men hur startade egentligen allt för ”Carla”?
Han skulle egentligen varit helt chanslös i sin första tävling, men så blev det självklart inte…

Har det funnits någonting som Håkan Carlqvist inte klarat av? Under sina år i rampljuset och idrottens världen så visade världens hårdaste ”Carla” flera gånger att precis allt är möjligt. Motocross-legendaren visade att det aldrig lönar sig att ge upp, och han gav verkligen vinnarskallen ett ansikte.

Sanslösa karriären

För fanns det någoting som Carla verkligen avskydde, då var det att förlora, och att inte ge 100 procent i allt. Det genomsyrade hela hans karriär, och det var säkerligen anledningen till att han lyckades skörda så stora framgångar, trots att han säkerligen är den mest skadedrabbade idrottaren i Sveriges historia. Men det spelade sällan någon roll – han körde igenom smärtorna, och gjorde det med stor framgång.

SITTENDORF, ÖSTERRIKE 19870426 Håkan ”Carla” Carlqvist under VM-deltävlingen i motocross i Sittendorf, Österrike, den 26 april 1987. Carlqvist vann första heatet och fick punktering i den andra och tvingades bryta med skadad armbåge som ledde till helikoptertransport till sjukhus. Foto: Jan Collsiöö / TT

Carlqvist blev världsmästare både 1979 och 1983, och fick även motta Svenska Dagbladets bragdmedalj 1983. Men hur startade egentligen allting för Sveriges kanske största inom motorsporten? Det var inte helt självklart att det skulle bli just motocross, då han var talangfull i flera sporter, men intresset gick till slut inte att värja.

Showen i första tävlingen

I en SVT-dokumentär från 1986, vid namn ”Made in Sweden”, avslöjas det hur det egentligen gick till när Carlqvist gjorde sin allra första start inom sporten.

– Familjen bodde i Skelby, utanför Stockholm, i ett motorbälte som bestod av Barkarby, Hässelby och Spånga. Först trimmade han upp mopeden, så att den blev glödhet. Och så köpte han en KTM, 125-kubikare, en österrikare som han körde till jobbet, säger reportern i programmet.

860405 Motor, motocross, VM: Håkan Carlqvist, Sverige. © Bildbyrån

Men en dag fick Carlqvist en idé om att faktiskt tävla med sin 125-kubikare – och redan då, i sin allra första tävling då han egentligen borde varit chanslös, bjöd han på show.

– Dn dag monterade han av lyset och nummerskyltarna. Bertil, mellanbrorsan, hade lånat en duett från jobbet, och de åkte till Enköping, där Håkan skulle köra sin första tävling. Han hade inte stora chanser, för cykeln var ju gjord för landsväg. Men Håkan tog starten, och vann direkt.

Och resten är ju, som man brukar säga, historia.

LÄS MER: Ikonen Eric Cantonas barnförbjudna ord – 26 år efter brutala hjärnsläppet: ”Jag borde ha…”