Snart är det dags för Svenska rallyt i Umeå.
Då finns det en man som världens bästa rallyförare vänder sig till.
– Det finns en tävlingsdjävul i mig, säger 74-årige Kenneth Hermansson som är ansvarig för alla dubbdäck från Hankook.
Svenska rallyt är en av de finaste institutionerna i sport-Sverige och när det avgörs igen i början av 2025 sker ett paradigmskifte då däcktillverkaren Hankook tar över. Arrangörerna vill se en högre och jämnare nivå hos teamen samt fler bilar som håller och det ska uppnås med hjälp av ett gummigeni från Dalarna.
Varit aktiv i 40 år
Redan på 70-talet blev Kenneth Hermansson intresserad av rallydäck. Då var han själv rallyförare men har sedan dess jobbat i 40 år med dubbtillverkning och blivit en av världens allra skickligaste.
ANNONS: Tävla om en unik vinterupplevelse i Svenska rallyt!
I sin egen däckverkstad i Skamhed, utanför Vansbro, har Kenneth skapat AB Herman Parts och tack vare sina hemmagjorda dubbmaskiner så har ”Herman-däck” blivit världsledande. Med hjälp av snabblim på dubbarna har han revolutionerat rallydäcken och fått ensamrätt på däcken åt samtliga team under rally-VM.
Från 2025 till 2027 har sydkoreanska Hankook tagit över distributionen för VM-cirkusen i rally och då vänder man sig självklart till Kenneth Hermansson i Skamhed.
– Det finns en tävlingsdjävul i mig. Att alltid få fram grejer som hela tiden är bättre än vad de andra har. Det är det som driver mig. Få att stanna kvar i världstoppen så man måste hela tiden ligga i framkant och driva utvecklingen, säger Kenneth om drivkraften.
15 timmar per dag
Han är en perfektionist ända ut i fingerspetsarna och har spenderat många tusentals timmar ute i sin verkstad.
– Det blir väl 14-15 timmar per dag. Jag har alltid haft en tålmodig hustru och en rallyintresserad dotter (Jennie-Lee Hermansson, tidigare rallyförare). Men dottern tål inte limmet, för det är ganska så starkt, så hon har aldrig varit med i verkstaden. Själv har jag blivit immun mot limmet, berättar dubbgeniet som inte har några planer på att gå i pension.
– Det är som en drog. Jag klarar inte av att sluta med det här. Jag blev fortfarande lika glad när vi testade med VM-förarna och de kom tillbaka och var nöjda med grejerna.
ANNONS: Missa inte chansen att vinna en alldeles unik rallyfest!
Hermansson har jobbat med rallysportens allra största och bortgångne ikonen Colin McRae är en av dem som kört med svenskens dubbdäck.
– Han var helvild i bilen. Och vild även utanför. Han behövde sällan testa däcken utan tog bilen som den var och bara körde på. Carlos Sainz kunde testa däcken i ett dygn men Colin McRae testade i bara två timmar och sedan var han klar, berättar Kenneth i intervjun.
Det allra stoltaste ögonblicket under de 40 åren med dubbtillverkning var svenska rallyt 1997.
– När Kenneth Eriksson vann med Pirellidäck. Det var första gången någonsin som italienarna vann i Sverige och Pirelli-gubbarna grät av lycka. Det krävdes lite lokal kunskap för att få upp tempot på det, säger 74-åringen.
Svenska rallyt avgörs 13-16 februari i Umeå och det är VM-seriens enda renodlade vinterlopp. Kenneth Hermansson räds inte den utmaningen och att leverera Hankook-däck till samtliga förare.
– Det blir inga svårigheter. Jag ser fram emot ett riktigt vinterrally, för det är lättare med vinterrally. Däcken håller betydligt bättre om det är snö och is än om gruset kommer fram, erkänner han.
– Målet är att det ska vara inga bekymmer och inga problem. Inga ”breakdowns”. Tidigare har det varit stora problem med däcktillverkarna. Nu vill dom ha jämnare nivå och färre krascher.
ANNONS: Nu finns unika möjligheten att få se Svenska rallyt på plats!