Svenska rallyt går imponerande nog in på sitt 75:e år.
Och det har skett en del förändringar hos den populära biltävlingen.
– Det gör rallytävlingen så spektakulär och en upplevelse utöver det vanliga, erkänner SVT-experten Jonas Kruse.
Redan 1950 kördes det allra första Svenska rallyt och sedan 1965 har det varit ett renodlat vinterrally. Genom åren har det blivit Sveriges största årligen återkommande event med runt 200 000 åskådare som mest och drygt 100 miljoner tv-tittare runt om i världen.
SVT-expertens ord
När det nu går in på sitt 75:e år så kommer en stor förändring att ske. Däcktillverkaren Hankook tar över distribueringen och ska säkerställa en mycket bättre och jämnare tävling för att fortsätta den fina traditionen av världsunik rallysport.
ANNONS: Nu finns unika möjligheten att få se Svenska rallyt på plats!
För det är verkligen något alldeles speciellt med Rally Sweden, som tävlingen numera officiellt heter. Jonas Kruse, mångårig SVT-expert på bilsport och projektledare hos Svenska bilsportförbundet, blir alldeles varm när han pratar om favoritloppet.
– Svenska rallyt har ju varit i Värmland i många, många år. Där har det byggt sin tradition och det är den enda tävlingen i Rally-VM som är på snö och is med riktiga dubbdäck. Det har blivit väldigt speciellt och skapat en stark historia. Min pappa tog med mig på Svenska rallyt och så har det varit i många andra generationer också, säger han i en intervju.
– Med svårigheten, den höga snittfarten och den utmaningen som Svenska rallyt innebär så är det ett av de snabbaste och mest fartfyllda tävlingarna i VM. Det gör rallytävlingen så spektakulär, en upplevelse utöver det vanliga och det har fått en hög stats bland förarna då den som vinner Rally Sweden är en komplett rallyförare.
Rally i världsklass
2022 lämnade folkfesten skogarna i Värmland efter hela 50 år för en flytt 80 mil upp till Umeå istället. Även om det känns annorlunda för en värmlänning som SVT-experten Kruse, så hyllar han flytten upp till Västerbotten.
– Som värmlänning är det naturligtvis tufft att se det flytta, med alla traditioner som varit. Men när man kommer upp till Umeå och ser hur fint vinterrally det är där så är det mycket mer ett vinterrally nu i betraktarens öga.
– Umeå har gjort det väldigt bra med kortare transporter och mer miljötänk. Mycket ligger mitt inne i stan, själva serviceplatsen och publiksträckan ”Red Barn”. Det är inga stora avstånd till sträckorna och det finns en enkelhet i Umeå. Man har tagit hand om rallyt på ett väldigt bra sätt, med ett helhetstänk och med ett viktigt miljötänk. Men det gör ändå lite ont i hjärtat.
ANNONS: Missa inte chansen att vinna en alldeles unik rallyfest!
Till det kommande Svenska rallyt som avgörs 13-16 februari 2025 så kommer det att bli ännu bättre. Mycket tack vare sydkoreanska Hankooks hjälp, från och med 2025 till 2027 har tillverkaren fått den stora äran att ta hand om däckhanteringen för hela rally-VM.
Hankook tar över
För att på ett mycket bättre sätt få till rallykörning i absolut världsklass.
– Hankook har nu fått uppdraget att det ska vara sluttjafsat kring däcken. Det har varit ganska mycket negativ kritik i omgångar mot tidigare däcktillverkare. Det vill inte FIA (Internationella Bilsportsförbundet) se mer av. De vill att det ska vara ett mycket mer hållbart däck, säger Kruse om förändringen.
– Informationen jag har säger att Hankook kommer att göra ett mer hållbart och starkt vinterdäck som ska stå emot punkteringar och samtidigt vara ett snabbt vinterdäck. Det är en jättestor utmaning för Hankook med rally-VM och de har verkligen antagit möjligheten på ett spännande sätt för att göra det så bra som möjligt.
ANNONS: Tävla om en unik vinterupplevelse i Svenska rallyt!
Nu hoppas också den svenska publiken få se en blågul förare vinna VM-loppet på hemmaplan, senaste gången det hände var 1997.
– Vi är väldigt duktiga på att köra bil och om vi jämför med Finland så är vi minst lika bra på att köra bil som dem. Jag vill faktiskt sticka ut hakan och säga att fram till junior-VM i rally så är vi till och med bättre, säger tv-experten Jonas Kruse och ger sin bild av det.
– Sedan handlar det om att vi måste få fram pengarna som behövs för att skicka förarna vidare efter junior-VM. Så att de får den utvecklingen de behöver. Där behövs mer pengar och mer resurser för våra svenska förare från näringslivet.
Han pekar sedan ut Oliver Solberg som det stora hoppet för svensk rallysport framöver. I februari får vi svaret på vem som blir årets vinnare av Svenska rallyt och nu erbjuder Hankook den unika möjligheten för två personer att se det klassiska loppet live i Umeå.
– Jag ser fram emot en superlyckad tävling i solsken, med mycket snö och is. Kalasförutsättningar vore en och en halv meter snövall och 10 grader kallt, säger Jonas om förväntningarna.
LÄS MER: Rallyvärldens bästa vän är 74-årige Kenneth Hermansson: ”Colin McRae var helvild”