Ny programledare för längdskidorna – som även lämnar SVT.
Det blir positivt för tittarna, menar Peter Jihde.
– Vi känner oss trygga i att vi kan erbjuda hela Sverige det hela Sverige älskar, säger han till Sportbibeln.
Det var en av tidernas största tv-bomber när Nent Group, med Viaplay, meddelade att man tar över rättigheterna för längdskidorna och alpint. SVT har haft rättigheterna under många, många, många år – och programmet Vinterstudion har varit en självklar del i miljontals svenskars helger på vintrarna.
”Skillnaden väldigt liten”
SVT kommer att fortsätta med Vinterstudion under vintern, men då med främst skidskytte och långlopp i rutan. När det kommer till längdskidor har SVT bara rättigheter att sända tävlingar som går i Schweiz, men vill man se resterande tävlingar från världscupen så är det Viaplay som gäller. Just längdskidor och alpint kommer dock att sändas på TV6, en kanal som många har men som från den 1 oktober inte längre klassas som en ”gratiskanal”.
Peter Jihde är ny programledare för Viaplays stora vintersatsning, men är inte orolig över att nå ut till det svenska folket.
– Skillnaden är väldigt liten procentuellt sett, de som inte har TV6. Vi känner oss trygga i att vi kan erbjuda hela Sverige det hela Sverige älskar. Egentligen kommer det bara skilja ett litet tecken uppe i högra hörnet. Det är samma tävlingar som sänts i alla år, med den skillnaden att det bara kommer stå något annat i hörnet, säger han till Sportbibeln.
”Fantastiskt för tittarna”
Peter Jihde är själv nära vän med Vinterstudion-programledaren Yvette Hermundstad, och tror att tittarna kommer att gynnas av att ha både SVT:s och Viaplays sändningar att tillgå.
– Vi firade nyligen 100 år med en gemensam fest (både Jihde och Hermundstad har fyllt 50 år, reds anm.) med våra bästa vänner. Vi har även umgåtts mycket tillsammans med våra familjer genom åren. Jag har så klart följt henne under vintrarna i många år. Det ska bli kul att jobba parallellt med henne. De sänder ”Vinterstudion” och vi kommer ha våra sändningar, säger han, och fortsätter:
– För tittarna i Sverige som älskar vintersport kommer det bli fantastiskt att få två program med från allt om vintersport från två tv-koncerner.
Den här helgen är det världscuppremiär, och det första stora ”testet” för Viaplays satsning, men Jihde är lugn.
– Jag har gjort ganska många tv-projekt genom åren och vet att det är sällan som första programmet blir världshistoriens bästa. Vi har en ambition att göra de bästa vintersändningarna i det här landet, sen hur lång tid det tar att nå dit är en annan fråga, säger han.