Niklas Holmgren var mitt uppe i kommenteringen.
Då ringde Bengt Grive – som tröttnat på ett överanvänt ord.
– Han sa: ”Niklas! Du har använt ordet fenomenalt två gånger på en halvlek. Jag har använt ordet fenomenalt två gånger – på 50 år!”, säger Holmgren i podcasten ”Släpp Sargen”.
Niklas Holmgren är en av Sveriges mest omtyckta kommentarer, och det är svårt att tänka sig en Premier League-helg utan att han sitter och guidar tittarna genom någon av matcherna. Holmgren är även starkt förknippad med NHL och Stanley Cup-slutspelet, som han bevakat i dryga 25 år, och har dessutom gjort flera mästerskap och landskamper.
Hyllningen till Grive
Nuförtiden är alla vana med hur Holmgren låter och ter sig i rutan. Han är känd för sina vrål, som uppstår vid farligheter och mål, och har blivit extremt hyllad för sin något excentriska stil. Men i början var det lite andra reaktioner. Svenska kommentatorer var förr kända för sitt lugn, och det är svårt att säga annat än att det skiljer sig rätt rejält mellan Holmgrens stil att kommentera, och exempelvis Arne Hegerfors.
Men Holmgren har faktiskt gått i den legendariska kommentatorn och journalisten Bengt Grives skola – och då fick han lärdomar med sig som han aldrig glömmer.
– Han var ju lugn, och tyst, och vi var väldigt olika som referenter. Men däremot har jag ju lärt mig mycket av Bengt Grive, att ord betyder någonting. En gång gjorde jag Afrikanska mästerskapen uppe på Eurosport och Grive var där som redaktionschef, när han precis gått i pension från SVT, men jobbade på Eurosport för att försöka få ihop den där redaktionen, säger Holmgren i podcasten ”Släpp Sargen”.
Plötsliga samtalet
Holmgren berättar vidare att han i halvlek fick ett oväntat samtal.
– Det var en match mellan Ghana och Egypten, tror jag, och sen ringer det i telefonen, och det var Bengt. ”Hej Bengt”, sa jag. ”Niklas! Du har använt ordet fenomenalt två gånger på en halvlek. Jag har använt ordet fenomenalt två gånger – på 50 år!”. Det är liksom… Det var inget snack. Fenomenalt, då ska det vara någonting som är FENOMENALT. Då ska det vara sex getingar. Det har jag fått med mig av honom, säger Holmgren.
Holmgren berättar att han än i dag tänker på det, och att det är viktigt för honom att inte använda för dramatiska ord.
– Jag skriker inte att det är livsfarligt, eller ”jätte, jätte, jätte!”. Däremot så kan jag höja rösten, men det är sällan jag drar till med massa grejer om att det är livsfarligt och fenomenalt, i onödan, så det finns nyanser om man lyssnar på språket. Och det tog jag med mig, verkligen, av Bengt Grive och sådana som Arne Hegerfors. Ord betyder faktiskt någonting, säger han.